تبلیغات
مذهب رسمی در قانون اساسی - نظرات آیت الله منتظری درباره پیش نویس قانون اساسی
 
مذهب رسمی در قانون اساسی
درباره وبلاگ


گلچینی از مطالب روزنامه اطلاعات سالهای1357و1358در مورد چگونگی درج مذهب رسمی در قانون اساسی

مدیر وبلاگ : رحیم آذرنوش
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بدنبال پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله منتظری، ضمن پیامی نظریات خود را در باره برخی از اصول قانون اساسی اعلا کرد. آیت الله منتظری در این پیام گفت :


بسم الله الرحمن االرحیم

ملت مسلمان ایران. اینک که پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است،

از همه برادران وخواهران اسلامی که اهل نظر می با شند، انتظار می رود،متن آن را که زیر بنای حکومت آینده کشور است،بدقت مورد مطالعه قرار دهند و نظریات خود را اعلام فر مایند.طبیعی است که مسلمانان واقعی هم از مسامحه و مجامله وهم از تعصب های جا هلانه بدور است وهدفی جزء روشن شدن حق وحقیقت ندارند.اینجانب نیز بسهم خود نسبت به چند اصل از اصول آن نکته ها ئی را تذکر می دهم واز برادران وخواهران اسلامی خصوصا برادران اهل سنت ، استدعی دارم منصفانه و برادرانه قضاوت فرمایند .

1- اصل سیزده چنین است : دین رسمی ایران اسلام ومذهب جعفری است که مذهب اکثر مسلمانان ایران است ومذاهب دیگر اسلامی اعم از زیدی، حنفی،مالکی، شافعی و حنبلی معتبر ومحترم است.ودر مناطقی که مسلمانان پیرو این مذاهب اکثریت دارند مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق این مذاهب خواهند بود، ولی در احوال شخصیه ودر تعلیم و تربیت دینی، هر مسلمانی در هر نقطه از ایران بر طبق مذهب اسلامی خود عمل میکند.این اصل منصفانه تنظیم شده است.  فقط جمله ذیل لازم است  به آن اضافه شود:این اصل تا ظهور  حضرت ولی عصر عجل الله فرجه با قی است وبه هیچ نحو قابل تغییر نیست .در اینجا دیده می شود بعضی از برادران اهل سنت اصرار دارند به اسلام اکتفا شود  و از مذهب نامی به میان نیاید ومی گویند:تسنن وتشیع واژه هائی است که خود سا خته ایم.در اینجا خاطر برادران وخواهران رابدو نکته متوجه می کنم .

با اینکه مسلمین همه برادرند ودر اسلام شرکت دارندولی انشعاب مسلمین به مذاهب مختلفه واقعتی است انکار نا پذیرفقه جعفری با فقه شافعی یا حنفی یا مالکی یا حنبلی ، تفاوت دارد.وهمچنین خود مذاهب چهار گانه اهل سنت با یکدیگر اختلاف دارندوقهرا هر مسلمانی در مقام عمل یکی از آنها را مقیاس عمل خودقرار می دهد .

ودر نتیجه چون در ایران اکثریت قاطع مردم تابع فقه جعفری  می باشند باید درشئون مربوطه به آنان چه در مجلس قانون گذاری چه د ردادگستری،فقه جعفری مورد عمل قرارگیرد،بدون اینکه حقوق سایر برادران تضییع شود واین امر بخوبی در متن اصل13  ملحوظ شده است.چنانچه در هر یک از کشور های اسلامی دیگر چون:مراکش ومصرو عر بستان سعودی ویمن عمان وپاکستان وافغانستان واندونزی،یکی از مذاهب چهار گانه اهل سنت مذهب رسمی است، بدون اینکه مزاحم سایر مذاهب باشند . چرا وقتیکه یکی از مذاهب چهار گانه حنفی ، شافعی، مالکی وحنبلی،بر اساس اکثریت پیروان در کشور رسمیت پیدا می کند، اشکالی در میان نیست، ولی هنگامیکه مذهب جعفری كه متکی بر فقه اهل بیت پیغمبر است ومبنای اکثریت  پیرواون مذهب رسمی تلقی می شود داد وفریاد راه می افتد ؟

نکته دوم : واژه شیعه، چیزی نیست که ما ساخته باشیم.بلکه ریشه آن در کلام پیغمبر اکرم است.آیت الله منتظری برای نمونه، بخشی از نوشته جلال الدین سیوطی را در کتاب المنثور در تفسیر سوره بینه نقل کرده وافزوده است: در حدیث معروف ثقلین از طرف شیعه وسنی به نحو تواتر از پیغمبر نقل شده است.چنانچه مسلم وترمذی واحمد حنبل وبسیاری دیگر از مولفین اهل سنت، از 34 نفر از اصحاب پیغمبراز جمله زید ابن ارغم ابو سیعد خدری جابر ابن عبدالله از پیغمبر r  نقل کرده اند.وخلاصه، مجموع متون نقل شده بدین مضمون است .من از میان شما می روم ودو چیز نفیس میان شما باقی می گذارم که اگر بدانها تمسک جوئید، گمراه نخواهید شد. کتاب خدا وعترت من. این دو از یکریگر جدا نخواهند شد تا بر من وارد شوند .

در این حدیث شریف عترت پیغمبر در عرض کتاب خدا قرار داده شده است که باید امت پیغمبر ، بدان تمسک جویند.وبدین وسیله راه حق پویند واز این جهت است که شیعه امامیه قرآن مجید وسنت پیغمبر ودستورات عترت آن حضرت را، اساس فقه خود قرار داده اند .پس مسئله  تشیع به پیروی از امامان شیعه ، ساختگی نیست بلکه ریشه آن فرموده هدی پیغمبر اکرم است و در حقیقت، شیعه امامیه به کتاب خدا وسنت پیغمبر عمل می کند و سنت آن حضرت را از راه عترت و اهل بیت آنحضرت بد ست می آورند.

فقه عترت واهل بیت پیغمبر در مقایسه با فقه فقهای دیگر، همچون ابو حنیفه ومالک ابن انس وشافعی و احمد حنبلی بواقع به سنت واقعی پیامبر نز دیکتر است ولکن سیاستهای طا غوتی وشیطانی خلفای اموی وعباسی اهل بیت پیغمبر را کنار زدند ونسبت  به آنان سا نسور شدید اعمال می شد.و قهرا پیروان آ نان در اقلیت قرا ر گرفتند و امامان شیعه، با اینکه خود را احق می دانستند ، ولی برای حفظ اتحاد ووحدت کلمه وعظمت وشوکت مسلمین سفارش می کردند که شیعیان آنان با سایر مسلمین همگام باشند.ورفت آمد خود را حفظ کنندو در جماعت وجمعه آنان شرکت نمایند تا مبادا دشمنان اسلام از تفرق واختلاف سوء استفاده نمایند و همین است وظیفه همه مسلمین در عصر حاضر وگرنه استعمار گران شرق وغرب از آب گل آلود ماهی می گیرندوبلاخره ما برحسب وظیفه اسلامی و دستورات امامان ، دست همه برادران مسلمان خود را می فشاریم، ولی این وظیفه مانع از آن نیست که آنچه را آنان تشخیص می دهند، حقیقت است، بیان کنند ، زیرا کتمان حقیقت خود گناهی است بزرگ تا اینجا مربوط است به اصل سیز دهم و ضمنا از اطاله سخن معذ رت می خواهم .ودر اصل 76 راجع به شرائط رئیس جمهوری با ید جعفری مذهب ودارای حسن سابقه اخلاقی ودینی و کاملا آشنا به مسائل اسلامی وچه بهتر که مجتهد باشد در مسائل اسلامی و همچنین در اصل 106 راجع به شرائط نخست وزیری. ودر فصل هشتم راجع به قضات، یک اصل اضا فه شود ودر آن شرائط قاضی از جهت مذهب واخلاق عمومی و آ شنای به مسائل اسلامی ذکر شود . و اینكه بالاخره باید قضات از طرف مجتهدین تعین شوند . و از خداوند متعال موفقیت وپیروزی همه مسلمانان را چه در ایران و چه در سایر کشورهای اسلامی مسئلت مینمایم. السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

27 رجب 1399/قم/ حسینعلی منتظری

شنبه/2 تیر / 1358





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 26 شهریور 1396 06:02 ب.ظ
Thanks to my father who informed me about this weblog,
this web site is in fact awesome.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر