تبلیغات
مذهب رسمی در قانون اساسی - برای احتراز از تفرقه بین مسلمانان : رئیس جمهور باید مسلمان باشد نه شیعه ! دكتر محمد طاهر نظامی
 
مذهب رسمی در قانون اساسی
درباره وبلاگ


گلچینی از مطالب روزنامه اطلاعات سالهای1357و1358در مورد چگونگی درج مذهب رسمی در قانون اساسی

مدیر وبلاگ : رحیم آذرنوش
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

همانطوریكه خیلی از صاحبان فكر و انددیشه و متخصصین دردمند و بلا كشیده و با تجربه و مسلمان با ایمان گفتند و نوشتند و ندا دادند به نظر من هم با توجه به تاریخ گذشته اسلام و ایران و سیاست های تفرقه انداز اول استعماری و استثماری و متاسفانه موفقیت آنها در این تلاشهای مكارانه و ضد اسلامی و بلاخره نگاهی به اوضاع و احوال فعلی جهان و عظمت انقلاب بزرگ اسلامی ایران ماده 13 پیش نویس و لزوم تجدیدنظر در موقع اصلاح و تصویب نهائی آن و حذف مذهب از آن و كفایت به دین رسمی كه اسلام است به دلائل زیر از اهمیت ویژه و توجه خاص و تامل بیشتری برخوردار می باشد :

1ـ بطوریكه بسیاری از علماء و متخصصین گفتند جمهوری اسلامی باید بر اساس احكام قرآن و سنت رسول خدا حضرت خاتم النبیین r ایجاد و استوار گردد كه در هیچ یك از این دو به مذهب كه ساخته بشر است ، اشاره ای نرفته است .

2ـ در رفراندوم 10 فروردین 1358 كلیه مردم ایران به ( جمهوری اسلامی ) بدون قید مذهب رای داده اند ، كه این موضوع بسیار مهم نباید و نمی تواند در تنظیم قانون اساسی مورد عدم توجه و انكار قرار گیرد .

3ـ اگر هم فرض كنیم كه در سایر كشورهای اسلامی مذهب رسمی مثلاً شافعی ، حنفی و غیره است ( و من قبول دارم كه در هر یك از این كشورها اكثریت مسلمانان با پیروان یكی از مذاهب می باشد ، ولی نه تنها یقین ندارم بلكه شك هم دارم كه اسم مذهب در قانون اساسی آنها ، با همه نواقص و بدبختیهائی كه دارند ، بصراحت قید شده باشد ) ما كه در حال بنیان گذاری جمهوری جهانی و اصیل اسلامی بر اساس احكام قرآن می باشیم به هیچ وجه صلاح نیست كه كارهای غلط این چنین كشورها را ملاك قرار دهیم .

4ـ می دانیم كه در نتیجه دخالت مستقیم استعمار و بازیهای پر مكر حیله آن اختلاف به ظاهر مذهبی ، ولی در باطن تفرقه اندازی و برادركشی در بین مذهب جعفری از یك طرف و مذاهب اهل تسنن از طرف دیگر بیش از اختلاف و جدائی بین مثلاً مذهب حنفی و شافعی و غیره بوده است . و به شهادت تاریخ متاسفانه ایران بیش از همه جولانگاه و حتی قتلگاه این سیاست پلید استثماری و استعماری بوده است . از زمانی كه پای برادران مكار شرلی به عنوان نمایندگان دولت فخیمه بریتانیای كبیر به دربار صفویه رسید نطفه حرام این نفاق و تفرقه بین برادران مسلمان نیز كه در حقیقت خنجری به قلب اسلام عزیز بود بسته شد . طاغوتهای خونخوار و سفاكی نظیر شاه عباس صفوی و نادرشاه افشار ، بصورت ملعبه ، كمر همت به ترویج این سیاست استعماری بستند و ننگ تاریخ اسلام را بر خود خریدند و این ها حقایقی است كه مورخین و متفكرین عصر حاضر نظیر نصرالله فلسفی ( مولف تاریخ صفویه ) و دكتر علی شریعتی معلم و فیلسوف بزرگ اسلامی درباره آن به تفصیل سخن گفته اند . شاهان ظالم و عیاش قاجار و شاهزاده ها و حكام تن پرور و فاسد آنها بجای نشر علم و فرهنگ و ترویج اصول اسلام و احكام قرآن آن هم درست در زمانی كه اروپا در دنیای غرب با الهام از ترقیات و معنویات دنیای اسلام چهار اسبه به پیش می تاخت ، خاك و گل بسر می مالیدند و پا برهنه و بر سر زنان در كوچه و خیابان به اصطلاح به عزاداری می پرداختند . اینها نبود جز تضعیف اسلام و تفرقه در بین مسلمانان و نتیجتاً آبیاری و رشد و توسعه شجره منحوس و كثیف استعمار و استثمار .

5ـ و این سیاست استعماری و نفاق فكنی بارها به تجاوز ، برادر كشی و جنگ و ستیز و حمله و تاراج و غارت مسلمین به دست مسلمین كشیده شده تا جائی كه در مساجد و معابر كه با ندای وحدت و حریت و عظمت معجزات اسلام را ترویج كند و بگوش جهانیان برساند ، از بی احترامی و كم حرمتی به خلفای راشدین و صحابه و یاران رسول اكرم r رفته است .

6ـ و باز به حكم تاریخ می دانیم كه مسئله شیعه و سنی چقدر توسط دول استعماری برای تضعیف قدرت اسلام و كوبیدن امت آن در قالب و هیبت حكومت عثمانی كه با همه ضعف هایش قدرت فائقه و مترقی و پیشرفته در آسیا و اروپا و حتی جهان عصر خود و در نتیجه مایه عبطه و ترس و وحشت استعمارگران بود مورد استفاده ناجوانمردانه قرار گرفته است .

7ـ در آن زمان كه سپاه اسلام و سردارانی چون مالك اشتر ، طارق بن زیاد ، ابوذر غفاری و ... از بركت معنویت و وحدت اسلامی و دو لوای شعار الله اكبر و لا اله الا الله تا قلب اروپا و چین و ما بعد چین را در نوردیدند سخن از مذهب حنفی ، شافعی و جعفری نبود بلكه پرچم واحد اسلام بود . و اگر امروز ما مدعی این تجدید حیات و قدرت و انقلاب معنوی و احیای حكومت مستضعفان هستیم باید با كمال شهامت از هر گونه تفرقه و جدائی و ایجاد طبقه و دادن امتیاز بپرهیزیم و همگان را به وحدت و یكپارچگی بشارت دهیم و دعوت كنیم كه این شایسته و برازنده حكومت توحیدی بدون طبقه است .

8ـ خوشبختانه با پیشرفت علم و مدنیت و بالا رفتن سطح آگاهیها و دانش عمومی و فاش شدن دسیسه های استعماری ملل مسلمان به این ضعف خود پی برده و در سالهای اخیر مخصوصاً گامهای مؤثری در راه اتحاد و اتفاق و كوتاه كردن دست استعمار و زدودن پیرایه و آرایه از پیكر اسلام برداشته است و نمونه های آن بسیار است كه از آن جمله پایه گذاری نهضت تقریب مذاهب اسلامی و كوششها و توجهات مخصوص جنت مكانان حضرت آیت الله العظمی بروجردی و حضرت شیخ محمود شالوت رئیس فقید دانشگاه اسلامی الأزهر را می توان در این راه برشمرد كه صحت آن نه تنها بر بسیاری از اهل علم و آیات عظام و مسلمین اعم از جعفری ، حنفی و شافعی پوشیده نیست بلكه مایه امیدواری و آرزوی قلبی همگان می باشد . چه بهتر كه این نهضت برای اولین بار در قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی ایران كه نگاهها را از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی خود دارد جامه تحقق بپوشد و چشم استعمار را كور و دستش را برای همیشه كوتاه كند و بر دهان دشمنان وحدت اسلام مشت محكمی بكوبد .

9ـ بررسی مسئله از دیدگاه ژئوپولیتیك كه از معیارها و عوامل مهم در ارزیابیها و سنجش های سیاسی ، جغرافیائی و استراتژیكی ( سوق الجیشی ) در دنیای امروز می باشد نیز بسیار حائز اهمیت است :

جمعیت برادران اهل تسنن ایران 8 تا 10 میلیون نفر یعنی یك چهارم كل جمعیت كشور می باشد . كه نگاهی به نقشه ایران نشان می دهد این جمعیت با ویژگیهای فرهنگی و آرمانهای طبقاتی و گذشته ای تلخ و آكنده از ظلم و جور و تحقیر غالباً در مناطق مرزی ایران ( طوالش و آستارا ـ آذربایجان غربی ـ كردستان ـ كرمانشاهان ـ خوزستان ـ بوشهر ـ بندرلنگه ـ لارستان ـ هرمزگان و سواحل بحرعمان ـ بلوچستان ـ شمال و شرق خراسان ) . بعضاً بصورت جزایر و پراكنده در آذربایجان شرقی و سایر نقاط ایران ساكن می باشند .

با قبول این حقیقت از یك طرف و تنوع فرهنگی و ملیتی كشور ، از طرف دیگر و مخاطراتی كه از این حیث متاسفانه وحدت و یكپارچگی ما را تهدید می كند و همیشه جای پا و راه ورود استعمار و استثمار نگه می دارد اهمیت فوق العاده موضوع و لزوم لغو قید و ذكر هر گونه مذهب در قانون اساسی می تواند بزرگترین عامل اتحاد و اتفاق و یكپارچگی مسلمان ایران ( همانطوریكه در زمان انقلاب و رفراندوم بود ) و مایه عبرت و سرمشق سایر ملل مسلمان و بالاخره سبب كوری چشم دشمنان شود بخوبی روشن و واضع می گردد .

10ـ بغرض محال و اگر خدای ناكرده با اعمال نفوذ و پرده پوشی و نادیده گرفتن حقایق مسلم تاریخی و اسلامی كلمه مذهب در قانون اساسی قید گردد بدون هیچگونه مجامله و ریاكاری باید گفت كه این درد بر دل بسیاری از مسلمین و خیراندیشان این سرزمین اعم از تشنن و تشیع سنگینی كرده و نقطه ضعفی را در جمهوری اسلامی ایران باقی و قلب های مسلمین و مصلحین بسیاری را از هم دور خواهد كرد .

در جواب آن عزیزی كه اصرار داشته در مشخصات رئیس جمهور باید تاكید شود : مسلمان ، شیعه اثنی عشری و مروج آن ، بطور خلاصه عرض می كنم در صورتیكه لازم باشد در كنار سایر شرائط و مفاد و محتویات متفن قانون اساسی كه مسلمان كامل بودن رئیس جمهوری را بوضوح و قاطعیت الزام آور می كند چیزی اضافه شود باید این طور نوشته شود : رئیس جمهور باید مسلمان و مبلغ دین اسلام باشد نه مروج مذهب خاص . زیرا ذكر چنین مطلبی متاسفانه همانطوریكه گذشت ثابت كرده است بهانه بدست خیلی از افراد غیر مسئول و غیر متعهد خواهد داد كه نتیجه آن هم چیزی جز نكبت ، نفاق ، تشتت و تفرقه مسلمین و ضعف و خطر و تهدید برای جمهوری اسلامی جوان ایران نخواهد بود چرا كه :

اگر زباغ رعیت ملك خورد سیبی            برآورند غلامان او درخت از بیخ

شنبه 30 تیرماه 1358





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 12:16 ب.ظ
Wow that was odd. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn't show up.
Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyway,
just wanted to say excellent blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر